Instagram en Pinterest: wat is het verschil?

Instagram of Pinterest: wat is het verschil? TUTTOMEDIA

Instagram VS. Pinterest

 

Klanten vragen regelmatig aan mij wat het verschil is tussen Instagram en Pinterest. Ik snap deze vraag heel goed. Instagram en Pinterest draaien immers beide om visuele content. We weten natuurlijk allemaal hoe onmisbaar dit tegenwoordig is. Hieronder omschrijf ik kort wat de verschillen tussen beide platformen zijn. Zo wordt het verschil – hoop ik –  wat duidelijker.

Instagram

Het platform Instagram draait voornamelijk om het delen van je eigen foto’s. Je laat hiermee visueel jouw verhaal, product of dienst zien. Instagram draait niet zo zeer om content maar hashtags. Eigen foto’s kun je gemakkelijk bewerken door de vele filters en andere technieken die in de app verwerkt zijn. Je volgers volgen jou omdat ze je interessant vinden en op de hoogte willen blijven.

Video content

Tegenwoordig worden er door bedrijven ook veel korte filmpjes gepost. Hierdoor kun je makkelijk en snel je volgers een kijkje achter de schermen geven. Instagram heeft sinds kort de video functie uitgebreid van een filmpje van 15 seconden naar 60 seconden.

Hashtags

Je kunt bij je foto een kort verhaal wegzetten gevolgd door verschillende hashtags (#) die passen bij de foto. Door het gebruik van die hashtags kunnen andere Instagrammers jouw foto makkelijk vinden. Vooral door gebruikers die je profiel niet volgen. Er wordt vaak een korte toelichting gegeven, gevolgd door hashtags. Dit is de manier om te vinden en gevonden te worden!

 

Pinterest

Pinterest is een platform die vooral gebruikt wordt om inspiratie op te doen. Dit is een uitstekend medium voor bedrijven die producten verkopen. Je ziet op Pinterest dan ook niet veel eigen gemaakte foto’s, maar wel heel veel professionele foto’s. Het volgen op Pinterest bestaat uit diverse opties: Pinners (Pinterest gebruikers) kunnen heel jouw profiel volgen, maar ook alleen een prikbord die zij interessant vinden.

Foto’s pinnen

Een profiel op Pinterest bestaat uit prikborden. Deze kun je zelf aanmaken en benoemen. Dit maakt het makkelijk om onderscheid te maken in verschillende categorieën. Daarnaast kun je elk prikbord een eigen beschrijving meegeven. Foto’s op Pinterest kun je zelf uploaden of je kunt de PIN IT knop op je website installeren. Zo kunnen Pinners gemakkelijk foto’s van jouw website op hun eigen borden Pinnen en je kunt zelf de statistieken bekijken.

Traffic genereren

Het grote voordeel van Pinterest: volgers kunnen jouw foto’s op hun eigen bord prikken. Zo wordt het bereik dus alleen maar groter! Achter elke foto op Pinterest zit een link die naar jouw website/webshop leidt. Het gebruik van Pinterest kan dus veel meer traffic genereren. Ook de PIN IT knop genereert meer traffic naar je website/webshop.

 

Moet ik Instagram gebruiken of Pinterest?

Het is belangrijk om te kijken waar jou doelgroep actief aanwezig is. Zo zijn er op Instagram op dit moment 2,1 miljoen gebruikers, waarvan 992.000 mensen de app dagelijks gebruikt. De grootste groep gebruikers zitten in de leeftijd van 15-19 jaar (58%) en 20 – 39 jaar (24%). *

Pinterest wordt door ruim 2 miljoen mensen in Nederland gebruikt, waarvan 334.000 mensen het dagelijks gebruiken. Pinterest wordt voornamelijk door volwassenen gebruikt: 15-19 jaar (18%) 20-39 jaar (21%) 40-64 jaar (15%). Er zijn meer vrouwen dan mannen actief op Pinterest. *

*Bron statistieken Marketingfacts

 

Instagram en Pinterest hebben – buiten wat ik hierboven heb beschreven –  nog veel meer opties. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf/product? Kom dan eens langs om koffie te drinken. Dan kan ik je alles persoonlijk uitleggen!  

Please follow and like us: