Winacties op Facebook

Winactie op Facebook. Wat mag wel en wat mag niet? Wetgeving en regelgeving.

Winacties: je ziet ze dagelijks én in hoge frequentie voorbij komen op je tijdlijn. Nog altijd zijn ze ongekend populair op Facebook. Het is natuurlijk ook een makkelijke manier om meer volgers te werven voor jouw pagina. Nadat jij de welbekende like-share-win post online hebt gezet, stromen de likes en reacties binnen. Maar is dit een waardevolle manier om meer volgers te werven? Wat zijn de do’s en don’t op het gebied van dit soort acties? Ik vertel je er graag meer over.

 

Promotie regelgeving Facebook winactie

Facebook heeft regels opgesteld wat betreft winacties. Iedereen die een Facebook profiel heeft, is automatisch akkoord gegaan met deze regels. De regels geven aan waar een promotie actie volgens Facebook aan moet voldoen. Het doel hiervan is om spam op ieders tijdlijn te voorkomen en privacy te waarborgen. Als bedrijf mag je bijvoorbeeld niet meer informatie van de deelnemers vragen dan nodig is voor de winactie. Het is ook niet toegestaan om deelnemers te vragen jouw actie te delen op hun eigen tijdlijn!

 

Wat dus niet mag op Facebook?

  • Deel dit bericht met je vrienden op je eigen tijdlijn.
  • Deel dit bericht op de tijdlijn van je vrienden.
  • Tag jezelf in dit bericht/foto.
  • Tag een x aantal vrienden in dit bericht/foto.
  • Om persoonlijke gegevens vragen; dit mag alleen als diegene de winnaar van de actie is en jij die gegevens nodig hebt om de prijs uit te reiken.

 

Waardevolle of waardeloze likes op Facebook?

Ik raad het niet perse aan om een winactie te organiseren op Facebook. Er zijn namelijk ontzettend veel mensen die alleen maar meedoen om de prijs te winnen, niet omdat ze fan zijn van jouw bedrijf of product. Likes van deze mensen zijn dus niet waardevol. Ze zullen je waarschijnlijk unliken na een winactie als zij niet hebben gewonnen. Daarnaast houdt Facebook zelf ook in de gaten of jouw likes waardevol zijn of dat deze zijn verkregen bij een winactie. Volgers die jouw pagina hebben geliked om een winactie zijn alleen betrokken bij berichten over de winactie. Facebook signaleert dit en gebruikt dit om de betrokkenheid van volgers te bepalen. Dat heet de edgerank (ook wel News Feed Ranking Algorithm genoemd). Als de betrokkenheid laag is, en de edgerank ook, dan worden jouw toekomstige berichten aan steeds minder volgers getoond.

Tips voor een leuke winactie:

  • Vraag je volgers om een leuke reactie te plaatsen onder het bericht; waarom willen zij de winactie winnen?
  • Vraag je volgers simpelweg het bericht te liken.
  • Vraag je volgers een leuk onderschrift te verzinnen bij een foto.

 

Heb jij nog leuke ideeën voor een winactie? Laat het aan ons weten!

Naast de regelgeving van Facebook heb je ook te maken met wettelijke regels omtrent privacy en kansspelbelasting. Hierover komt later een artikel online. 

Please follow and like us: