sociale media tutto media trends 2016

De sociale media trends voor 2016

De sociale media trends voor 2016

Sociale media spelen al lange tijd een grote rol in het bedrijfsleven. Het gebruik van sociale media kanalen groeit nog steeds, elk jaar. Het ene medium populairder dan het andere. Het aanbod breidt zich nog steeds uit, hoewel er tegenwoordig maar weinig nieuwe platformen bijkomen die kunnen opboksen tegen Facebook, Twitter en LinkedIn. Elk jaar wordt er door verschillende onderzoeksbureaus voorspelt welke trends er voor het nieuwe jaar verwacht worden. TuttoMedia heeft daar ook een eigen visie op. Lees je mee?

 

sociale media tutto media trends 2016

 

Sociale media is BOOMING

Bedrijven zetten zich steeds meer in op diverse kanalen. Elk kanaal heeft zijn eigen unique selling point. Welke kanalen voor jouw bedrijf interessant zijn is een kwestie van afwegen. Zorg dat je aanwezig bent, maar overdrijf het niet. Kwaliteit staat nog steeds boven kwantiteit.

Responsive website

Het aantal mobiele gebruikers in 2015 was groter dan het aantal desktop gebruikers. In 2016 zal dit ook nog steeds blijven groeien. Een website die niet responsive is, is niet alleen een irritatie, maar zorgt er ook voor dat klanten weg blijven. Een niet responsive website zorgt ook voor een dikke DISLIKE in Google. Zorg er dus voor dat je website en alle andere content eromheen geschikt is voor mobiel gebruik. Alleen op deze manier tel je mee en zorg je bij jouw klanten voor gebruiksgemak.

Video content

Video’s worden over het algemeen beter bekeken en gedeeld dan foto’s. Met de komst van (nieuwe) app’s zoals Vine en Instagram wordt het makkelijk gemaakt om korte video’s te maken en deze te posten. Steeds vaker worden de functies van video’s uitgebreid. Bij Facebook kun je straks een video als profielfoto gebruiken!

Super snelle webcare

Een goed bereikbare klantenservice is belangrijk. Veel (grote) bedrijven zijn al langer bereikbaar dan de vroegere 9 tot 5 werktijden. Er zijn zelfs bedrijven die 24/7 bereikbaar zijn, maar nu ook via sociale media en whatsapp. Consumenten verwachten steeds meer van bedrijven. Ze verwachten direct een reactie en het liefst nog met een oplossing. Sociale media zijn populaire media om klachten te melden. Helaas geldt dit soms ook voor de kleinere bedrijven, die nog niet beschikken over een uitgebreide klantenservice. Het is voor kleine bedrijven belangrijk om te investeren in klantenservice.

Werk samen met influencers

Bloggers en vloggers zijn populairder dan ooit en hebben een grote invloed op grote groepen in deze samenleving. Het koppelen van een online influencer aan jouw merk/product zorgt voor een groot bereik bij de juiste doelgroep. Zorg wel dat jij een influencer zoekt die ook daadwerkelijk bij jouw product past.

Live content

Sociale media zoals SnapChat en ook Facebook bieden de mogelijkheid om live uit te zenden. Content hoeft dus niet altijd meer vooraf gemaakt worden. Denk bijvoorbeeld aan het live streamen van een modeshow, een speciale gebeurtenis, feesten of live chats in de vorm van deze video’s.